Sambal & Pencicah

Sambal Tumis Padu Ramai Yang Puji Sedap

sambal-tumis-padu-ramai-yang-puji-sedap

Sambal Tumis Padu Ramai Yang Puji Sedap

Sambal Tumis Padu bak kata kawan-kawan opis suami, sedap sampai rasa tak boleh nak berhenti. Nak stop makan sayang sebab sedap, tak berhenti nanti terbongkang pula. Dan alhamdulillah permintaan order nasi lemak bersama sambal tumis ni pun alhamdulillah dan ramai yang lepas makan mesti puji sambal.

Saya belajar buat sambal tumis ni dengan mak mentua dan juga dari ayah saya sendiri yang memang hobinya suka memasak. Alhamdulillah setakat ni tiada lagi feedback yang mengecewakan selama 9 tahun saya menjadi tukang buat sambal tumis ni.

Bahan-Bahan Blender:

  • Cili kering
  • Bawang merah besar 9 biji atau 11 biji (saya suka letak lebih sebab manis, dan favourite saya nombor ganjil. Jadi semua yang melibatkan nombor, saya memang akan pilih nombor ganjil)
  • Ikan bilis segenggam

Bahan Tambahan:

  • Air asam jawa
  • Garam
  • Gula kabung/nisan kerek
  • Gula putih
  • Kiub ikan bilis 1
  • Daun pandan

Cara Masak:

1. Panaskan minyak masak. Minyak biar lebih. Minyak dah betul-betul panas, baru tuang bahan tumisan. Dah nampak pecah minyak sambalnya, letak gula kabung atau nisan kerek, biasa saya letak sekeping.

2. Lepas tu, masukkan air asam jawa. Biasa saya guna asam jawa dalam bekas tu, yang tak yah bancuh tu, sebab tak ada biji jenama adabi. Letak garam secukup rasa. Dan rasa. Biasanya part ni, saya akan tambah gula pasir putih.

3. Tengok warna dia nanti akan tukar jadi merah pekat, sesedap mata memandang. Dan saya letak seketul kiub ikan bilis. Dan sehelai daun pandan simpul sebagai langkah akhir. Masak sambal biar lama, saya masak selalunya 3 jam atau lebih. Kalau banyak macam dalam gambar 4jam. Dah siap!.

Tips Buat Sambal:

1. Cili Kering; suka hati nak rupa mana cili kering tu. Sebab saya masih belum boleh kenal betul had mana pedas melenting, had mana yang lembut-lembut pedas. Dan nak banyak mana tu pun terpulang, biasa saya buat 7 genggam cili kering.

2. Cili ni saya rebus. Sebelum ni saya potong serong untuk buang biji cili. Tapi untuk kebiasaannya saya blender je lepas rendam tu, saya blender dengan minyak dan alhamdullillah biji cili tu hancur lebur.

Cuba Resepi Ni:  3 Bahan Mudah Buat Sos Perap Sedap

3. Blender tu janganlah sampai sehalus-halusnya. Macam bubur bayi tu. Bak kata ayah, kurang umph. Blender dia nampak dah hancur dan masih nampak tekstur pun okay dah. TAPI KALAU JENIS BLEND SEKALI BIJI CILI, BLEND SAMPAI BIJI CILI LESAP YA.

4. Masak guna minyak yang agak banyak sebab nak bagi tahan lama. Saya memang buat macam ni, dan sambal tumis memang tahan lama, kalau buat untuk stok. Boleh simpan sejuk beku, tapi biasa saya simpan bawah je.

5. Dan kalau saya masak malam tu dah 2 jam, ni kalau tak larat nak tahan mata malam tu, esok pagi saya sambung masak lagi sejam ke 2 jam macam tu.

6. Tengok banyak mana sambal, kalau buat untuk sekali makan 1 family 5 orang. Waktu masak tu singkatkan lah. Tapi orang masak sambal tumis ni jarang yang masak time nak guna waktu tu je. Biasanya buat sambal tumis, mesti buat stok sekali. Sebab mudahkan kerja.

7. Sambal tumis ni, boleh makan gitu je. Boleh juga jadikan sambal nasi lemak, boleh tambah kentang + ikan bilis, boleh buat rencah nak goreng mee, mihun, nak buat masak merah ke. Dan macam-macak lagi boleh buat dengan sambal tumis ni.

Jadi mana nak cuba bolehlah cuba. Bahan pun tak guna banyak. Nak buat jualan pun tak ada masalah. Saya izinkan. Cuma doakan saya dan keluarga diberikan kesihatan yang baik dan sentiasa dalam rahmatNya. Aamiin ya Allah ya Rahman ya Rahim.

Sambal Tumis Padu Ramai Yang Puji Sedap

Resepi Oleh: Ayu Balqishah