Ayam

Cara Buat Ayam Masak Kicap Kering

cara-buat-ayam-masak-kicap-kering

Cara Buat Ayam Masak Kicap Kering

Tak ada orang tak tahu cara nak masak ayam masak kicap, tapi setiap orang cara masaknya berlainan. Saya suka ayam masak kicap yang tak berkuah. Lagi kering lagi suka! Jadi, ni cara saya.

Dulu masa belajar, selalu masak ayam macam ni. Sebelah masak ayam, sebelah masak sayur. Jalan serentak. Nasi tengah tanak dalam “rice cooker”. Lauk siap, nasi pun siap. Pi mandi dulu, lepas tu makan.

Bahan-Bahan: (2-3 orang makan)

  • 1/2 ekor ayam
  • 1 tangkai cili merah
  • 1 tangkai cili hijau
  • 5 ulas bawang putih
  • 5 biji bawang merah ros
  • 1 inci halia
  • 3-4 sudu besar kicap lemak manis
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 2 sudu besar sos cili

Cara Memasak:

1. Bahan segar dipotong kasar, dan ditumis sehingga naik aroma. Jangan sampai mertua nampak, nanti dia ingat kita pemalas. Haha! Kita bukan malas, kita cuma sibuk je. Kan?.

2. Tumis ayam dalam kuali. Ayam kena potong kecil-kecil supaya cepat masak. Kalau nak lagi cepat, guna bahagian dada sahaja. Cuma kena ingat, bahagian paha, kepak, leher dan kakilah yang paling sedap.

3. Bila nampak ayam kuning, capai kicap lemak manis dan curah atas ayam. Agak-agak sahajalah. Kalau tak suka makan manis, guna kicap lemak masin. Saya gunakan api besar. Sentiasa gaul ayam.

4. Capai pula sos cili, masukkan. Bahan-bahan ni saya percaya semua orang ada dalam peti ais di rumah masing-masing. Kalau tak dalam botol, dalam peket kecil entah McD ke KFC punya mesti ada, kan?.

Cuba Resepi Ni:  Resepi Nasi Bukhari Ayam

5. Sekarang giliran sos tomato. Manis dah ada, masin dah ada, maka kena ada rasa masam. Selain beri rasa masam, tomato beri rasa umami. Sos-sos ni juga membantu pekatkan kicap.

6. Godek sampai ayam diyakini masak. Kalau tak masin, tambah garam. Ayam ni kita nak dia pekat dan kalau boleh sampai kering. Kuah dia semua nanti lekat pada ayam. Oh, saya letak sikit bawang Holland.

7. Bila dah kering, letaklah apa-apa daun. Biar nampak rupa sikit. Kalau tidak, gelap je kejadiannya. Kalau ada hijau sikit, merah sikit, baru menyelerakan. Siap! Dah boleh hidang.

Cara Buat Ayam Masak Kicap Kering

Resepi Oleh: Kamarul Ariffin Nor Sadan