Ayam

Ayam Tandoori Dengan Sos Raita Pudina Ketumbar

ayam-tandoori-dengan-sos-raita-pudina-ketumbar

Ayam Tandoori Dengan Sos Raita Pudina Ketumbar

Hari tu ada yang tanya saya, ada tak resepi ayam yang #pilihsihat. Ada! Hari ni kita masak Ayam Tandoori (tanpa pewarna).

Bahan-Bahan:

  • 2 bahagian pinggul ayam
  • 200ml greek yogurt (tanpa perisa)
  • 1 biji limau nipis
  • 5 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 ikat daun pudina
  • 1 ikat daun ketumbar
  • 1/2 bawamg besar

Bahan Serbuk:

  • 2 sudu besar serbuk cili/paprika
  • 1/2 sudu kecil serbuk jintan putih
  • 1/2 sudu kecil serbuk kunyit
  • 1/2 sudu kecil serbuk ketumbar
  • 1/2 sudu kecil garam masala

Cara Membuat:

1. Ayam ni saya buang kulit dan lemaknya, kemudian kelar-kelar agar perapan masuk ke dalam serta lebih cepat masak. Bawang putih dan halia, kita tumbuk atau kisar halus. Kemudian, daun pudina dan daun ketumbar pun tumbuk halus.

2. Untuk bahan-bahan serbuk. Garam masala tu, kalau tak ada pun tak apa. Kalau nak cari garam masala, pergi sahaja ke pasar raya, cari di bahagian rempah. Biasanya ada dalam botol kaca kecil-kecil. Saya tak suka pedas sangat, kalau kurangkan serbuk cili nanti warna pula tak cantuk jadi saya ganti serbuk cili kepada serbuk paprika. Paprika = Capsicum = tak pedas.

3. Untuk Yogurt! Nak sedap, guna Greek Yogurt. Kalau tak jumpa, plain yogurt biasa pun boleh. Jangan risau, menjadi juga nanti. Gerik tu di Perak. Yogurt ni bukan berasal dari sana.

4. Letak ayam dalam mangkuk, perah separuh limau nipis. Orang kata, limau ni akan melembutkan ayam. Letak 3-4 sudu yogurt. Yogurt yang saya beli tu, 200ml. Saya gunakan separuh. Separuh lagi simpan dahulu. Nanti nak guna.

5. Masukkan bawang putih dan halia yang kita dah tumbuk halus tadi. Kemudian, masukkan semua rempah serbuk kita tadi, berserta dengan garam secukup rasa. Gaul gaul gaul! Pastikan perapan masuk dicelah kelaran ayam tadi. Perap untuk beberapa jam. Nak perap semalam pun OK!

Cuba Resepi Ni:  Soto Sambal Hitam Padu Mudah dan Sedap

6. Dah siap perap. Panaskan pan grill atau kuali tidak lekat! Buka api sederhana. Minyakkan dia. Tipis-tipis je minyak tu. Jika nak pakai oven, panaskan oven 180°C. Bila dah panas, panggang untuk 45-60 minit (bergantung pada saiz ayam). Saya pakai pan grill je. Letak ayam atas pan grill!

7. Biarkan ayam selama 5 minit setiap belah. Api sederhana. Bolak balikkan ayam ni setiap 5-10 minit supaya tak hangus. Siapa yang guna oven tu, jangan lupa terbalikkan ayam juga setelah 20-30 minit memanggang. Trick untuk ayam nampak merah tanpa guna pewarna adalah sapukan minyak yang digaul dengan serbuk cili setelah ayam separa masak. Kalau nampak kering, sapu minyak bercili ni.

8. Semasa tunggu ayam perap tadi, saya sediakan raita. Raita ni sedap gila makan dengan Ayam Tandoori. Campurkan bawang putih, halia, daun pudina, daun ketumbar yang kita dah tunbuk halus tadi. Letakkan secubit garam. Kemudian baham tumbuk tu campurkan dengan baki yogurt yang masih ada tadi, dalam mangkuk. Dah siap raita pudina ketumbar kita. Nak segar lagi, perah sikit limau nipis.

Ayam Tandoori Dengan Sos Raita Pudina Ketumbar

OK! Ayam dah masak! Kita hidang dengan raita macam ni! Hiaslah sedikit dengan daun ketumbar, bawang besar, potongan limau nipis!. Ayam berempah, diperah limau nipis, cicah dengan raita pudina. Memang menyelerakan!.

Ayam Tandoori Dengan Sos Raita Pudina Ketumbar

Resepi Oleh: Kamarul Ariffin Nor Sadan